Stap 2 Reclame en beïnvloeding

Bestudeer nu de volgende drie teksten.

 

Emotie
Hoe beïnvloedt reclame ons?

Reclamemakers kijken allereerst goed naar de behoeften van de mensen.

Mensen hebben lichamelijke behoeften, zoals eten, drinken, onderdak en gezondheid.

Maar mensen hebben ook emotionele behoeftes, waarbij het gevoel een belangrijke rol speelt,

zoals het verlangen naar avontuur, status, gezelligheid, veiligheid en liefde.

De reclamemakers spelen vooral handig in op die emotionele behoeften.

Het Axe-effect en Ons bier (Amstel) zijn hier voorbeelden van.

Imago
Reclame helpt bij het creëren van nieuwe behoeften door het aanprijzen van producten.

Vroeger was reclame vooral gericht op het verkopen van de kwaliteiten van een product, maar tegenwoordig wordt vaak een imago of een leefstijl verkocht.

Veel mensen denken niet dat reclame werkt omdat zij niet direct naar de winkel zullen rennen om het product te kopen, maar het gaat reclamemakers vooral om de naamsbekendheid van een product.

Als een consument in de winkel staat met keuze uit meer dan vijf of tien merken kiest deze vaak voor het merk dat enigszins bekend klinkt.

Programma’s
Interessant is dat op televisie speciaal programma's ontwikkeld worden om zo doelgroepen voor reclames te creëren.

Denk aan reisprogramma’s zoals RTL- Travel (gesponsord door reisorganisatie Shoestring) en woning-make-over programma’s (gesponsord door doe-het-zelf zaken).

Ook de reclameblokken rondom deze programma’s kunnen eenvoudig verkocht worden omdat ze zo’n duidelijke doelgroep hebben.


De overheid heeft regels opgesteld voor reclame.

Zo mag een tv-zender niet meer dan 12 minuten per uur commercials uitzenden.

In spotjes voor snoep moet altijd een tandenborstel vertoond worden en alcoholreclames moeten eindigen met de spreuk

‘Alcohol onder de 16, nog even niet’.

Tabaksreclame is helemaal verboden.

Reclame mag niet liegen over prijs, samenstelling of werking van het product, en mag niet discrimineren of smakeloos zijn.

De Reclame Code Commissie controleert deze wetgeving.

Heb je toch een klacht over een reclame, dan kun je die daar indienen.

De website van de reclame code commissie is: www.reclamecode.nl/


Wetenschappers hebben ontdekt dat mensen in de supermarkt bijna anderhalf keer zoveel kopen dan op hun boodschappenlijstje staat!

Om dat voor elkaar te krijgen gebruiken supermarkten een aantal slimme trucs.




Maak jouw eigen website met JouwWeb