Onderwerp 4 Je 'voetafdruk' op aarde: Vooraf


Leerdoel
Ook jij laat je sporen na.

Je hebt ruimte nodig. Je verbruikt grondstoffen en energiebronnen.
Hoeveel?

 

De Mondiale (= wat de hele wereld omvat) Voetafdruk is een manier om dat uit te rekenen.

Voor alles wat je doet, eten, sporten, reizen, enzovoort, heb je ruimte nodig.

En grondstoffen.

Voor je eten bijvoorbeeld, of voor vervoer.

Je gebruikt stroom, benzine voor je brommer en gas om bij de verwarming je huiswerk te maken.

En ga zo maar door

 

Nu hebben twee Canadezen uitgerekend welk stuk van de aarde er voor iedereen beschikbaar is.
Bij een eerlijke verdeling komt dat neer op ongeveer 1,6 hectare land per persoon.
Deze 1,6 hectare is jouw voetafdruk bij een eerlijke verdeling.
De werkelijkheid is waarschijnlijk dat jouw voetafdruk groter is.
Mensen in rijke landen gebruiken meer energie en meer grondstoffen.
Ze eten meer, reizen meer, verwarmen meer, consumeren meer.
Het idee van de Mondiale voetafdruk is door de Kleine Aarde verder uitgewerkt in een vragenlijst.
Daarmee gaan jullie in deze opdracht aan de slag


1. Waar denk jij dat het grootste deel van je mondiale voetafdruk uit bestaat?
2. Overleg je antwoord met een klasgenoot.


Eindopdracht
Je maakt een item voor je eindopdracht,
waarin je de mondiale voetafdruk uitlegt aan de hand van een steekproef in jouw gemeente.
Bedenk ook een aantal tips waardoor de grootte van de voetafdruk wordt verkleind


Beoordeling
Individuele beoordeling:

  • Heb je een zorgvuldig antwoord gegeven op de vraag: Wat is een mondiale voetafdruk?
  • Heb je correcte conclusies getrokken aan de hand van de steekproef.
  • Heb je goede en originele aanbevelingen bedacht.

 

Groepsbeoordeling:

  • Is de informatie in het item duidelijk uitgelegd?
  • Is het item zorgvuldig samengesteld: taal/vormgeving.
  • Is het item origineel uitgewerkt?

 


Aan het eind van de opdracht kunnen jullie:

  • uitleggen wat er met de mondiale voetafdruk wordt bedoeld;
  • het verschil aangeven tussen basisbehoeften en overige behoeften;
  • creatieve en praktische oplossingen bedenken om de mondiale voetafdruk van de school te verkleinen;
  • je eigen mondiale voetafdruk berekenen

 


In deze opdracht ga je werken aan de volgende deelcompetenties:

  • het houden van een steekproef;
  • conclusies trekken;
  • ideeën formuleren aan de hand van conclusies.